welk dieet om gezond af te vallen

Welk dieet om gezond af te vallen

Om af te vallen is het vaak de vraag op welke manier of met welk dieet kan je het beste kan afvallen?

Het liefst zou je willen dat je binnen een week de kilo’s kwijt bent, maar helaas is dat niet de meest ideale manier blijkt vaak uit de praktijk en daarbij helaas niet realistisch.

Wat dan wel?

Als je voor een crashdieet zoals het ziekenhuisdieet zou gaan dan zal je al snel enkele kilo’s afvallen. Er zit helaas altijd een ‘maar’ aan dit soort diëten. We zullen in het kort op het ziekenhuisdieet in gaan. Over wat kan je zoal verwachten, wat je moet doen en laten, de resultaten en de voor en nadelen.

We beginnen met de voordelen van het ziekenhuisdieet.

Dit populaire crashdieet zorgt als eerste dat je weinig calorieën binnen krijgt, daardoor zal je al snel gewicht zal verliezen zonder te sporten of extra te bewegen. Omdat het een crashdieet is de tijd dat je het zal volgen niet lang zijn, ook een voordeel. Normaal gesproken zal het ziekenhuisdieet gevolgd worden voor een duur van 1 tot 3 weken.
Je motivatie zal in het begin zeer hoog zijn omdat je ziet dat je al snel gewicht zal verliezen. (je voelt het waarschijnlijk al aankomen… de maar..)
Het is zeer duidelijk wat je moet doen en laten om het te volgen. Het is niet nodig te bedenken wat je in de avond gaat eten, alles is voorgeschreven.
Alles wat je mag eten is overal gewoon verkrijgbaar, dus geen extra supplementen of andere toevoegingen.
Mensen die een dieet volgen vinden het vaak lastig als je geen koffie of thee mag drinken, wat nu juist wel mag met dit dieet. Wel zonder suiker en melk, eventueel met zoetjes. Daarnaast zijn ook toegestaan koolhydraatrijke granen, eiwitrijke producten zoals vlees, bepaalde zuivel, groente en fruit. Er lijkt wel de nodige variatie te zijn.

Even een weetje waardoor je logischerwijs gewicht zal afvallen is omdat je stukken minder calorieën binnen krijgt, zoals we beschreven. Een volwassen vrouw heeft gemiddeld 2000 tot 2500 calorieën nodig om goed en gezond te functioneren. (we hebben het hier natuurlijk over de goede calorieën) De aanbevolen calorie inname voor volwassen is terug te vinden bij het www.voedingscentrum.nl. Bij het dieet krijg je gemiddeld maar rond de 1000 calorieën en mannen rond de 1500.

Een klein voorbeeldje van hoe een dag met het ziekenhuisdieet er uit kan zien, zodat je een idee krijgt wat het voorstelt.

In de ochtend: beschuit, geroosterde boterham een grapefruit of een sinaasappel
Middag: Een grapefruit, een tomaat of een sinaasappel en twee beschuiten of boterhammen, dit samen een ei of twee bekers magere yoghurt. (het beschuit of boterham mag met klein beetje rauwkost er op genuttigd worden)
Avondeten: Twee geroosterde boterhammen of beschuitjes, 1 stuk fruit, een gegrilde kipfilet en een halve krop sla. (met eventueel vinaigrette)
De gehele dag door mag thee, koffie en water gedronken worden. De thee en koffie zonder suiker en melk.
Boter, kaas en margarine zijn geheel niet toegestaan bij het dieet. Je moet bij het dieet veel drinken omdat er niet veel vocht van het eten binnen krijgt, aangeraden is minimaal 2 liter.

Nadelen van het ziekenhuisdieet.

Gezonde voeding

Als je aan een crashdieet begint zoals ook bij het ziekenhuisdieet zal je snel gewicht verliezen, vaak is de snelle gewicht verlies vocht in plaats van het overtollige vet wat je graag kwijt wilt. Dit geeft een vertekend beeld wat betreft je gewicht wat je verliest. Daarbij is het meestal zo, eigenlijk altijd, als je stopt met het dieet je al snel weer zal aankomen. Een van de reden is omdat men het gewone eetpatroon weer zal hervatten en omdat het dieet niet gemaakt is voor de lange termijn. Dus zeker geen duurzame gewichtsverlies, helaas.

Het was ook oorspronkelijk bedoelt voor patiënten die voor een ingreep of operatie snel gewicht moesten verliezen, zodat overgegaan kon worden tot de noodzakelijke ingreep. Dit alles met medische begeleiding.

Omdat je vooral eenzijdige voeding tot je zal nemen met het dieet zal je een tekort aan essentiële voedingsstoffen krijgen. Een gevarieerd voedingspatroon met de essentiële voedingsstoffen is nodig voor een gezonde levensstijl en om gezond te blijven.  Dit is te vinden in onder andere in verschillende groentes, fruit, vlees, zuivel en granen.

Het constante hongergevoel draagt zeker niet bij bij de voordelen die je van het dieet zou kunnen hebben. Dit komt natuurlijk omdat je te weinig eet, dit kan worden verminderd door het vele drinken, wat een meer voller gevoel geeft.

Lusteloos, moe, futloos, weinig tot geen kracht en ga zo maar door zijn veel van de nadelen van het te kort hebben van goede voeding. Je krijgt immers te weinig brandstoffen binnen om dit te ‘verbranden’, je lichaam zal zijn reserve aan gaan spreken en dit is roofbouw op je lichaam, wat op de lange termijn schade kan veroorzaken.

Zoals je kan lezen raden we zeker het ziekenhuisdieet niet aan omdat er toch veel te veel nadelen aan zitten die impact op jou en je lichaam zal hebben. Iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf weten maar een echte aanrader is het dieet niet.

Welk dieet dan wel?

Welk dieet om gezond af te vallen

Diagram 7×7 afslank receptenboek

Gezond afvallen kan op verschillende verantwoorde manieren zonder écht een dieet te volgen. Vaak is het ‘aanleren’ van een andere manier van omgaan met voeding, hoe en wat je eet is belangrijk. Als goede vervanger voor het ziekenhuisdieet is het 7×7 Afslank Receptenboek een aanrader, omdat het makkelijk te volgen is en zeer goede recensies van verschillende mensen die het ‘dieet’ hebben gevolgd. Het afslank receptenboek laat je stap voor stap zien wat de beste en gezondste manier is om verstandig met voeding om te gaan en daarbij ook verantwoord af te vallen. Eigenlijk mag je het geen vervanger van het ziekenhuisdieet noemen omdat het op een hele andere basis is opgebouwd en wel resultaat voor de lange termijn heeft.

Zo zijn er tal van goede manieren om gezond en verantwoord af te vallen met alle essentiële voedingsstoffen. Zo zou je ook eens kunnen kijken naar het eiwitdieet. Het eiwitdieet staat nader beschreven onder populair diëten.